Afstuderen - Ruwe ideeën en aantekeningen

=====What if people shared all their data?===== *What if people shared almost all their data *What if people shared all their digital data *What if Industrial Design shared all their data? *What kind of data? Harddisks, sms, calender, email, photos, video *Why would people share their all data? *What problems occur when people share all their data? **Privacy issues, dangerous… **Extreme amount of data. [[Peer to Peer]]? *ow should people share their data? *Would it be usefull if people did? *Do people want to share all their data? *Is there a difference between living and dead people’s data *Can you share your data anonymous *With who do you share your data? *Is it as simple to share your harddisk and make it browsable through the internet? *How you make people willing to share their data? *Who’s is interested in someone elses data? *How big would Internet be if everyone did? *How to make it searchable?

=====Related projects?===== *http://MyDisk.co.uk (Hostyourself.net) *http://MyData.cc ? *Onlife (Slife) *[[Slifeshare]] *[[Multiply.com]] *Google Desktop (for indexing/searching locally) *[[Zurpy]] *Communities als [[MySpace]], [[Hyves]] (waar je ook je favoriete merken e.d. opzet. Je kunt jezelf al heel erg blootgeven daar. Maar nog steeds kies je zelf wat je deelt…)

*Read only databank waar je je HD na je dood aan kunt afstaan en die dan (gedeeltelijk) publiek toegankelijk wordt binnen de grenzen v.d. wet. *Bejaardentehuis voor afgedankte data *I don’t want your photos. I want your data! *Quote “how technologies led us to a transparent society” *People like you *What kind of data do people own? How to analyze this? *What if I bought harddisks on fleemarkets to analyse peoples *What about copyright issues if you share content created by others. *What if default everything is shared, but you can mark things to hide parts: [[Datacodicil]] / [[Datadonor by default]]

Gevoel: Fuck wat zijn er veel van die [[communities]]. Bah!

=====Tips van Koert===== *Leuk dat je er vrijdag was! Het idee voor de RickiPedia klinkt leuk. Goed om gewoon in kaart te brengen wat voor data je allemaal bij je draagt. En natuurlijk ook goed dat je jezelf als proefpersoon neemt. Dat maakt het lekker persoonlijk. *Heb je al nagedacht over het verschil tussen ‘data’ en ‘informatie’? Dat lijkt me een rol te spelen in je project. Voor informatie zijn verschillende definities in de omloop, ik zelf vind ‘informatie veroorzaakt verandering’ de beste. *Verder ben ik benieuwd of je al opties aan het onderzoeken bent voor wat je uiteindelijk gaat ontwerpen. Vorige keer hebben we geloof ik besproken hoe je een stuk of 5 verschillende scenario’s zou kunnen maken. Heel concreet, wat het is en hoe het werkt. Dat zou ik zeker doen omdat het helpt de pro en cons van verschillende benaderingen zichtbaar te maken.

=====Koert over informatie decoratie===== Ik heb dit overgenomen omdat het qua opbouw erg goed in elkaar zit. Kan ik wat van leren. *Men zegt… (constatering) *The million dollar question: Hoe…….. *Ik wil pleiten voor: ….. *Natuurlijk is … niet voor alles geschikt. Sommige … zoals… zijn te… *Het grote voordeel van … is: is het niet… dan is het nog altijd …. Dat is meer dan… *Waar onze omgeving voorheen uit dingen was opgebouwd, bestaat deze voortaan uit informatie. *Ik wil… wanneer het herfst wordt is de straat bezaaid met flyers

=====Social Objects===== *[[Social objects]] (bijv. foto’s) houden [[communities]] in leven [http://www.upstream.nl/comments.php?id=521_0_1_0_C] *Als eerste laat [[Engeström]] zien dat er een patroon is te ontdekken in het succes van online sociale netwerken. Sociale netwerken als [[FireFly]], [[Sixdegrees]] en [[Friendster]] ontwikkelden zich als zeer succesvolle netwerken met miljoenen leden maar stortten na verloop van tijd helemaal in. *Kenmerkend voor deze netwerken is dat ze allemaal lijken te draaien om ‘het spel’ wie de meeste relaties heeft. Een slechte basis voor succes zo blijkt. Engeström maakt hier de vergelijking met jongeren op de middelbare school. De vriendengroep die je in deze periode opbouwt wordt steeds groter totdat je de school verlaat. Vanaf dat moment zijn de vriendschappen over omdat de gemeenschappelijke interesses zoals school en leraren zijn verdwenen. *Voor een succesvol [[social network]] heb je een gemeenschappelijke interesse of social objects nodig aldus [[Engeström]]. [[Flickr]] doet dat met foto’s, [[Delicious]] met bookmarks, [[Amazon]] met boeken en [[MySpace]] met muziek. Wat is het social object binnen [[StumbleUpon]]? *[[Sjoerd]]: Sja, dat ziet eruit als yet another dingetje, haha. Ik zit al op [[LastFM]], [[Hyves]], [[Jaiku]], etc etc. :) maar als het vet werkt mag je me er later nog eens op wijzen :P *http://www.zengestrom.com/blog/2005/04/why_some_social.html *http://www.zengestrom.com/blog/2007/04/this_easter_the.html *http://cl1-www2.suddenly.se/msn/innovate2/sniffer_innovate_hyperboard_450x240.html

=====Data as a social object===== Mijn social object zou dus algemene data zijn. Alles wat je in de loop der jaren hebt verzameld, en waarmee je niet perse gemaakt hebt om te delen in tegenstelling tot blogposts: *filmpjes *foto’s *muziek *webhistory *documenten: textfiles/notes, excelsheets, databases *emails *scripts/source *software/tooltjes *pdf’s *drivers *OS-stats: klikgedrag e.d. *sms’s *ebooks *non-photo images, icons, screenshots *tutorials *game scores / gedrag

[[Slifeshare]] Slifeshare makes it easy for you to express what’s happening in your digital life. When you run the Slife desktop client, the top of your Slifeshare shows a visualization that depicts your daily computer activities graphically. Each small dot in your “Live View” represents a web page you visited, a chat session you had, an email you read, etc. If you are having a busy day, your “Live View” will be full of colorful tiny dots

*3D Live Stats in action in Smartboard mode. Visualises what people search for on a global scale in real-time. [http://www.3dlivestats.com]

*[[Share the Unshared]] *Hoeveel doen mensen nog op hun HD binnenkort? Is m’n idee niet achterhaald voor het af is? Als iedereen alles al online doet, google docs enzo en dat ook niet gedeeld heeft wat heeft die HD er dan nog mee te maken? Toch groeien HD’s nog steeds, je produceert nog steeds veel en het meeste daarvan komt niet online.

*Hans Rosling [http://futurefeeder.com/index.php/archives/2007/06/26/hans-rosling/] of [http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/140]

*[[http://www.nrcnext.nl/nieuws/wetenschap/article1183602.ece Tip van Annica]]
*[[http://www.opentaste.net OpenTaste]] is an open standard for making your online persona portable. OpenTaste profiles allow you to capture your preferences, store them online, and share them — or not — with OpenTaste-enabled websites.

*Er is zoveel data die prima gedeeld zou kunnen worden maar die in stoffige mappen op persoonlijke harddisks staat. Daar moet wat aan gedaan worden! *p2p backup: back me up, and I will back you up :-) *MyData.cc - http://mydata.cc ([[Creative Common]]) (volgens mij bestaat ie niet echt maar had ik die naam bedacht) maar domein is niet vrij. *[[Human Computation]]. Andermans data taggen terwijl er ‘lekker’ naar mag kijken, doorheen kunt lopen tag je zoveel mogelijk. Netals bij Google Image labels of [[ESP game]].

===== Inkomende reactie ===== ‘k Zat net even op je site te neuzen (altijd leuk!) en las je data-zoekt-baasje-verhandeling. Boeiend, boeiend. We hebben het er geloof ik op een van de feestjes wel eens over gehad, maar is het niet aardig als we daar op enig moment nog eens flinke boom over opzetten. Vooral omdat ik het op tal van punten totaal met je oneens ben!

Even een paar gedachten. In een poging om jouw voorstel - zoveel mogelijk van onze data delen - wat plastischer te maken: vergelijk het met het openzetten van je huis. Dus niet pas opendoen als er wordt aangebeld, nee de deur wagenwijd open, net als alle kasten, lades, ordners, zolders en kelders. Dat doen we natuurlijk niet, gewoon omdat je huis als een soort van binnenste, en daarmee veiligste cirkel van je leven is. Een huis is beperkt van omvang. Als je zolder uitpuilt van de zooi moet je opruimen en gooi je die dingen weg waarvan je vermoedt dat je ze nimmer meer gebruikt, en waar je geen emotionele waarde (meer) aan hecht. Dat doen we niet met onze harde schijven. Om de eenvoudige reden dat de bewaarmogelijkheden daar veel oneindiger zijn. En is dat niet juist problematisch? Die onbeperkte ruimte zorgt ervoor dat we er amper toe gedwongen worden onze rommel op te ruimen. Gevolg: je hebt geen zicht meer op je eigen data, hebt nog allerlei data in bezit die we allang niet meer interessant vinden. Nodeloze rotzooi dus. Zou je pleidooi niet moeten zijn: zet een begrenzer op je dataruimte? Nog een ander argument: wie zit er te wachten op al die bergen en bergen aan data? Een voorbeeld. Komende zomer gaan we weer een wandeltocht maken (Ierland dit keer!). Ter voorbereiding hebben we al wat zitten googlen e.d. Daarbij stuitten we onder andere op reisverslagen van mensen die dezelfde tocht al eens gelopen hebben. Dat heeft voordelen: je kunt je nog beter voorbereiden, je kunt goede tips tegen het lijf lopen. Maar tegelijkertijd moet je je daarbij door allerlei non-informatie worstelen (over de blaren die de wandelaars opliepen, over de zon die scheen (of juist niet), over die vervelende mensen in de pub aan het eind van een wandeldag, over de tent die lekte). Daar zit ik helemaal niet op te wachten. Om dezelfde vergelijking nog maar eens te gebruiken: de zolder puilt uit van informatie en er wordt niet opgeruimd. En ook al is het handig zo’n reisverslag, is het ook niet heel aardig om je maar gewoon te laten verrassen daar in Ierland? Als je ziet hoeveel non-informatie er nu al bewust op internet wordt gezet, hoeveel troep zal er dan wel niet beschikbaar komen als iedereen zijn eigen data voor jan en alleman openzet! Kennis is van het allergrootste belang, maar het is misverstand te denken dat meer informatie ook meer kennis oplevert. Naarmate de informatieberg groeit wordt het vermogen om de juiste informatie te vinden belangrijker dan het hebben van de juiste kennis. En dat lijkt me geen goede ontwikkeling.

Nu goed, zo maar wat gedachten die door m’n hoofd schoten bij je verhaal. Wilde je daar trouwens niet je scriptieonderwerp van maken?

Misschien binnenkort nog eens doordiscussiëren? Vind het een enorm fascinerend onderwerp!

=====Dialoog tussen twee oude denkers===== *Meester: Wat zou je er van vinden als je na mijn dood al mijn schrijfsels zou erven? *Leerling: Ik zou het een eer vinden en je werk van voor tot achter doornemen. *Meester: Ik heb het over echt al mijn schrijfsels, begrijp je. *Leerling: Alles, dus ook aantekeningen, brieven, tekeningen, kladversies, prutswerk die je eigenlijk allang weg had willen gooien? *Meester: Ja alles. *Leerling: Ik zou proberen alles te lezen en gebruiken wat mij van pas zou komen. *Meester: Je weet dat het heel veel is he, en dat ik nooit iets weggooi? *Leerling: Je hebt toch wel inhoudsopgaves en registers gemaakt? Dan zou ik wel kunnen vinden wat ik zoek. *Meester: Heb jij dat bij jouw ruwe schrijfsels en tekeningen? *Leerling: Nee, eigenlijk niet. *Meester: Als je zou moeten kiezen tussen een geindexeerde versie van mijn gepubliceerde werk erven of de totale hoeveelheid schrijfsels in niet geindexeerde vorm? *Leerling: Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de weg die naar de publicaties heeft geleid. Dus ik zou voor de ongestructureerde totale hoeveelheid gaan. *Meester: Omdat je mij kent of vanwege de inhoud? *Leerling: Beide. Ik zou dat niet van iedereen willen denk ik, alleen van jouw werk omdat dat mij in het bijzonder interesseerd. *Meester: Inderdaad, ik kan me voorstellen dat het nogal veel is wanneer je ook het werk van anderen zou willen doornemen. *Leerling: Ik denk alleen niet dat ik de enige moet zijn met wie je het deelt, maar dat al je leerlingen toegang zouden moeten hebben. En dat wij alles doornemen, indexeren, bepaalde schrijfsels aan andere koppelen etc. *Meester: Hmm, overtuig me. Denk je niet dat je het in je eentje afkrijgt? *Leerling: Misschien nooit helemaal, want tijdens mijn leven verandert mijn visie op je werk voordurend ook al zouden de schrijfsels zelf niet meer veranderen. Het is mijn blik er op, de discussies die ik er over voer met anderen en de tijdgeest die het continu voor nieuwe interpretatie open laat.

*Meester: Wat zou je doen als ik je het nu alvast zou geven? En dat ik je iedere week voorzie van hetgeen er bij gekomen is? *Leerling: Dat zou het misschien nog wel moeilijker maken, omdat het dan niet alleen mijn blik en de tijdgeest is die verandert maar het feit dat de hoeveelheid schrijfsels blijft groeien en veranderen zo lang jij leeft. *Meester: Dat klopt, maar het zal nooit groter zijn dan wat er aan het eind over is. *Leerling: Correct, ik zou dus tijdens je leven je werk kunnen doornemen en indexeren. Alles wat je op een dag bedenkt zou ik de volgende dag of kort daarna kunnen doornemen? *Meester: Dat maakt het behapbaarder, niet? *Leerling: Ja, maar ben je niet bang dat je dan eigenlijk aan het publiceren bent voor mij? Dat iedere kladversie opeens beter doordacht zal zijn en dat je het anders wel stiekum weggooit. *Meester: Mogelijk, maar ik denk dat het went om open kaart te spelen, dat je na een tijdje niet meer merkt dat er iemand meeleest of meekijkt. *Leerling: Maar is het niet zo dat ik dan altijd met jouw werk bezig ben en daar ontzettend door beinvloed wordt in mijn eigen denkproces? *Meester: Die kans is groot, maar denk je dat je daar niet heel veel aan hebt dan? Je wilt toch van me leren? *Leerling: Ja, maar ook van anderen. En ik denk nog steeds dat het te veel is voor één persoon. *Meester: Ok, dan deel ik het met al mijn leerlingen zodat jullie er dan ook onderling over kunnen discussieren en het samen kunnen beschrijven. *Leerling: Maar ben je niet bang dat ik of iemand anders er met je vroegste ideeen vandoor gaat? Nog voor dat je er zelf over hebt kunnen publiceren? *Meester: Dat zou ook kunnen wanneer we er over zouden praten. *Leerling: Bij een gesprek selecteer je met wie je wat deelt en op welk moment. In jouw plan wil je alles wat je ooit bedacht hebt standaard delen vanaf het moment dat het uit je pen vloeit. Of het nou definitief is of niet. *Meester: Ik deel het met mijn leerlingen, die vertrouw ik. Daarnaast heb ik nog steeds de mogelijkheid om iets niet op papier te zetten, met de kans dat ik het zelf vergeet, of ik kan een vel papier verbranden voordat iemand het kan inzien met ook de kans dat ik het weer vergeet. *Leerling: Maar wat als we het allebei zouden doen? *Meester: Dat we vanaf nu alles delen, ieder idee dat in ons op komt? Zodra een van ons iets bedenkt schrijft hij het op. Aan het eind van de week zien we elkaars schrijfsels plus kunnen we een kijkje nemen in de metadata waarin we elkaars werk beschrijven en indexeren. *Leerling: Het klinkt als een actieve briefwisseling waarbij we elkaar direct terugkoppeling geven. Dat is niet zo nieuw. *Meester: Ik stel voor dat ook jij en alle andere leerlingen ook je ruwste schrijfsels delen. We overladen elkaar met elkaars bedenksels. *Leerling: Maar er zullen sommige ondoordachte ideeen tussen zitten waarvoor ik me schaam, die ik liever niet deel *Meester: Maar dat hebben we toch allemaal? Iedereen heeft z’n zwakke plekken, iedereen leert continu. *Leerling: Misschien dat ik het later zou willen maar dat het er nog te vroeg voor is om alles met iedereen te delen. Ik wil eerst wijs worden. *Meester: Maar dan is het juist moeilijker om je ruwste schrijfsels te delen. Je wilt je naam hooghouden. Ondoordachte schrijfsels, precies diegene waar jij je voor schaamt, wil je dan juist voor jezelf houden. Leren is leuker dan geleerd zijn, maar laten zien dat je vroeger dom was is het moeilijkst. *Leerling: Dus het is voor iedereen moeilijk in welke fase dan ook. *Meester: Ja, bijvoorbeeld ook voor de mensen die juist weinig ruwe schrijfsels hebben. Die zullen misschien bezwaard voelen over het feit dat het lijkt of ze weinig denken of produceren. *Leerling: En daarom zouden we het juist allemaal moeten doen. Niet alleen onze selecte groep, maar iedereen die mee wil en kan doen. *Meester: Ik ben voor.

=====What if everybody would share their data?===== *Willen we dat wel? *Wat levert het op? *Kennis *Privacy? *Diefstal *Wat als dat na je dood standaard gebeurt? *Wat zou je doen met de data van vrienden? *Wat zou je doen met de data van onbekenden? *Wat heeft dit voor gevolgen voor bedrijven? *Wat levert het jezelf op?

*Heb je grotere kans om door te breken zo? *Of vinden mensen je juist minder bijzonder als ze zien dat je hele denk proces wel meevalt? *Om wat voor data gaat het eigenlijk? *Welke dingen zou je standaard niet willen delen? *Zou je je data willen delen aan iedereen of aan bepaalde mensen? Vrienden, familie? *In hoeverre mag het? Copyright enzo? *Om hoeveel data zou het gaan? Extreem veel lijkt me. *Hoeveel is er nu gedeeld? En hoe erg neemt het dan toe als iedereen het zou doen? *Hoe bied je het aan? Doorzoekbaar / geindexeerd / categorieen *Argument tegen: Omdat iemand anders ‘het’ dan kan publiceren *Denk je andere mensen jou data boeiend vinden? *Zijn er al dit soort initiatieven? Open ftp’s, mydrive, vrij: indexof.nl? *Identiteitsroof

*Liever tech probleem dan theoretisch probleem

*TShirts **[[I’m recording this conversation]] **I’m taking pictures of you right now **Smile you’re on candid camera **I’m blogging this tshirt **Sorry, I can see through your cloth. **Boek over schrijven. Belevenissen per dag dat je zo’n tshirt aan hebt. *Iets voor minderheden. Zwervers? Mensen met een afwijking *Interactieve billboards / reclame zuilen. Op stations. Evt. sublime beelden er door. Of tetris met logo’s. Of Wii in publieke ruimte. *Open-Source harddisk *Share your disk *All your discs are belong to us. *One global disc.

===== Kennis manipuleren ===== Manipuleren van iemands kennis over de wereld door m vragenlijsten te laten invullen en vervolgens fake results van anderen te laten zien. Ik verwacht dat wanneer je na afloop nog een keer de vragenlijst zou laten invullen dat ie dan de ‘kennis’ die hij heeft opgedaan door het bekijken van fake results meeneemt in z’n overwegingen. Volgens mij zou je uiteindelijk helemaal moeten kunnen sturen welke antwoorden iemand geeft. Eigenlijk is het gewoon iemand verkeerde nieuwe kennis aanleren…

Ook interessant: Gaan mensen aan zichzelf twijfelen en laten ze zich leiden door fake hints als die zichtbaar zijn tijdens het invullen. En laten ze zich eerder leiden wanneer ze denken dat ze die fake results perongeluk/stiekem zien liggen.

===== Data donor by default ===== Met Data Donor by Default bedoel ik het standaard afstaan van je data (na je dood?) tenzij anders aangegeven. Aan wie het afgestaan wordt weet ik nog niet. Ik gebruik de term binnen mijn [[Media Technology afstudeeronderzoek]].

*Heb je daar dan ook een ‘internet notaris’ voor nodig? *Digitale kringloop *Nabestaanden archiveren *Digitaal invriezen *Don passed away *Thans is van ons heengegaan, wie is Thans? ;-p *We are a nation of undertakers *Six feet under *Gravedigger *Computer Cemetery *Nu al je dingen uploaden die na je dood vrijgegeven moeten/mogen worden. *Webcammen vanuit je kist *Digitaal automatisch voortleven *Data uitvaart. Afscheidsdienst waar je digitial life online afgesloten wordt. Mensen met z’n allen in de chatbox samen rouwen. *‘You must has felt so lonely without a digital life’ *Beroemde mensen leven wel door omdat anderen een studie van hun leven maakten en blijven maken.

=====Kwaliteiten en interesses===== == Kwaliteiten== *Programmeren *Brede interesse *Doorzettingsvermogen *Ambitie *Media

== Valkuilen == *Snel afgeleid

== Interesses == *Data visualisatie *Globe4D *Apparaten *Tijd *Dimensies *Interactie / interfaces *Geometrische vormen *Musea *Herinneringen *Algoritmes

===== Andere onderwerpen ===== *[[Overige afstudeerideeen]]